Şahika Tekand: Tiyatro Evcilleştirilemez
Bu sezon 'Ölüyor Mu Ne?' adlı oyununu seyirciyle buluşturan, tiyatromuzun ilerici yüzü Şahika Tekand, Studio Oyuncuları'nın kuruluşundan bu yana değişen dünyayı ve gelişen tiyatro anlayışını Milliyet Sanat'ın Ocak 2025 sayısında Çağla Canmaz'a anlatıyor.
Bu sezon “Ölüyor Mu Ne?” adlı oyununu seyirciyle buluşturan, tiyatromuzun ilerici yüzü Şahika Tekand, Studio Oyuncuları’nın kuruluşundan bu yana değişen dünyayı ve gelişen tiyatro anlayışını Milliyet Sanat’ın Ocak 2025 sayısında Çağla Canmaz’a anlatıyor.
“Aslına bakarsanız dünyada tiyatronun genel olarak sonuna yaklaşıyoruz. ‘Canlı’ olanın terk edileceği günler çok uzakta değil. Ama ne olursa olsun bir seyreden, bir oynayan varsa tiyatro vardır. Tiyatronun asıl dönüştürücülüğü de buradan gelir. ‘Canlı’ ve ‘insani olan’ı güdümlemeye çalışanlar için asıl rahatsız ediciliği de tam buradadır. Sahnede teknolojiye tapınmanın, ‘canlı’ olanın karşısına yeni dijital mitler yaratıp çıkarılmasının nedeni de esas olarak budur,” diyen Tekand ekliyor: “Çünkü tiyatro özünde evcilleştirilemez.” Röportajın tamamı, Milliyet Sanat’ın Ocak 2025 sayısında!
Geliştirdiği oyunculuk yöntemi ve ürettiği çığır açıcı oyunlarıyla tiyatromuzun ilerici yüzü Şahika Tekand, 42 yıllık sanat hayatında her zaman yeniyi aramaya, bu arayışın sonucunda yeni biçim ve anlatım yollarını keşfederek bunu seyirciye cesur bir şekilde sunmaya devam ediyor.
“Tiyatro, gerçekleştiği sırada yaşamı değiştiriyor”
“Tiyatro, çok sınırlı bir yaşam alanında varlığını sürdürecek olsa bile hayatın tükenmişliğine karşı duran bir ‘insan yapısı gerçeklik’ yaratmayı sürdürecek. Dediğim gibi son seyreden, son oynayan kalana dek,” diyen Şahika Tekand, “Tiyatro, gerçekleştiği sırada yaşamı değiştiriyor. Çünkü ‘gerçek’liğiyle hayata rağmen gerçekleşen ve hiç hayat olmayandır. Bu nedenle iyileştiricidir,” diye ekliyor.
“Her seyirlik gösteri sinemada eşitlenecekse tiyatro yapmanın anlamı ne?”
Dijital araçların başta, tiyatro için bir imkân yaratıyormuş gibi göründüğünü söyleyen Tekand “Sahneye âdeta sinemasal bir yanılsama yaratma özelliği kazandırıyor. Ama her seyirlik gösteri sinemada eşitlenecekse tiyatro yapmanın anlamı ne o zaman? Sinema, bilgisayar oyunları akılalmaz bir sanal gerçeklik imkânı sağlarken o zaman neden tiyatro varlığını sürdürmeye çalışsın ki?” diye devam ediyor. Tiyatronun sanal olanla rekabet etmesinin ya da kendisini sanal olana yaklaştırmasının akla aykırı olduğunu vurgulayan başarılı tiyatrocu “İşte biz Studio Oyuncuları olarak tam da bunun tersini yapmakta inat ediyoruz ve akıntının tersine yüzdüğümüz halde sadece ülkemizde değil dünyanın her yanında seyirciye tam da ulaşmamız gerektiği gibi ulaşıyoruz. Başka hiçbir ifade biçimine tercüme edilemeyecek bir ‘şimdiki zaman’ gerçekliğini yaratacak artistik anlatımın yollarını bulup çıkarıyoruz,” diye anlatıyor.
Çağla Canmaz’ın Şahika Tekand’la gerçekleştirdiği kapsamlı röportajın tamamı Milliyet Sanat’ın Ocak 2025 sayısında! Kitabevlerinde, marketlerde, Getir’de, Trendyol’da, dergikapinda.com’da, shopier.com’da ve dijital uygulamalarda okurlarını bekleyen Milliyet Sanat ayrıca, dergiyi 0850 224 02 22 numaralı çağrı merkezini arayarak satın alan okurların kapısına kadar götürüyor.